Als je weet wat voor een functie je wil, dan moet je die ook nog krijgen. Omdat jobmarketing een marketinginstrument is kun je de kunst afkijken van bedrijven en organisaties die de kunst van de marketingtechniek toepassen bij de verkoop van hun producten of diensten. Mijn advies is doe en denk als de “olifantenfabriek”…. De kans is dan groot dat je in ieder geval aan tafel komt bij de werkgever voor een sollicitatiegesprek.
Olifantjes
Stel, er is een bedrijf dat “dingen” verkoopt. Noem die dingen voor het gemak even “olifanten”. Waarom maken ze olifanten? Omdat ze er goed in zijn en omdat ze het kunnen. Maar ja, wie wil die olifanten nou kopen?
Precies dat is waar het bedrijf over nadenkt! De olifantenfabriek denkt na over wie deze “olifant” wil hebben, wat kan hij ermee doen en hoeveel wil die koper ervoor betalen.
Vervolgens zet het bedrijf zijn afdeling Marketing in om een verkoopstrategie te bedenken. De Communicatieafdeling maakt een plan om het wereldkundig te maken. Denk jij dat ze gaan wachten tot er iemand komt om een “olifant” te kopen? Welnee, ze gaan langs bij de klant; ze gaan netwerken. Ze houden een pitch en zoeken tussenpersonen, bijvoorbeeld tevreden klanten die al een “olifant” hebben gekocht.
Cees en de olifant
Cees weet wat hij wil in zijn volgende functie. Maar bij welk bedrijf gaat hij dat doen? Eerst bedenkt hij dus wat hij wil “verkopen”. Dat is Cees zelf met alles wie hij is, kan en wil. Gewoon omdat hij er goed in is.
Ik vertelde Cees hoe belangrijk het is dat hij dat uitstraalt, vol zelfvertrouwen, met de twinkel in zijn ogen. Dát is wat de “klant”, de werkgever, wil zien.
Cees weet goed wat hij belangrijk vindt in zijn leven. Welke bedrijven daarbij passen weet hij ook. Via LinkedIn zoekt hij of er nog meer bedrijven zijn die bij hem passen (je weet wel via de zoekbalk bij LinkedIn, “mijn” grootste vriend*). Vervolgens zorgt Cees dat hij zijn marketing – zijn CV – in orde heeft. Eigentijds en in 7 seconden proef je de essentie die Cees uitstraalt.
Cees heeft ook gezorgd dat zijn communicatie op orde is. Op LinkedIn kunnen geïnteresseerden zijn profiel inzien. Dat is tiptop in orde…
Netwerken
Nu gaat Cees netwerken, net als de olifantenfabriek. Hij zoekt de klanten van klanten, oftewel, de medewerkers van het bedrijf waar hij wil werken. Hij vraagt of ze tevreden zijn met de werkgever, hoe de organisatiestructuur in elkaar zit. Hij pitcht zichzelf en vraagt of ze interesse in hem hebben.
Zo doet Cees net als de olifantenfabriek; hij “verkoopt” zichzelf. De kans wordt vele malen groter dat hij zijn gewenste loopbaan bij die werkgever voort kan zetten. 75% van de vacatures binnen organisaties wordt ingevuld via netwerken. En geloof mij, dat wordt in dit Corona-tijdperk niet anders.
Wil je meer weten over solliciteren, netwerken en olifanten abonneer je dan op mijn nieuwsbrief. Dan word je vanzelf op de hoogte gehouden. Of neem contact op voor een vrijblijvend gesprek en kijk of loopbaanbegeleiding of een ontwikkeladvies je verder kan helpen.
*De zoekbalk van LinkedIn is mijn grootste vriend omdat je er alles kunt vinden. Welke werkgevers er zijn, in welke regio die werkgevers zijn. Wie er werken of gewerkt hebben. Op deze manier kun je fantastisch netwerken en je oriënteren op een volgende functie
20 jaar Pauline Houwing Loopbaanadvisering en coaching. Gratis e-book.
In dit e-book ga ik je o.a. laten zien:
- Waarom het belangrijk is te investeren in je loopbaan.
- Welke kleine stappen je kunt zetten.
- Hoe je ontdekt wat je wilt in je werk.
- Waarom LinkedIn belangrijk is, ook als je niet op zoek bent naar een andere baan.
- Wat je kunt doen tegen onzekerheid.
[btn text=”Gratis e-book Energie van werk en energiek naar werk” tcolor=#FFF thovercolor=#FFF link=”https://paulinehouwing.nl/energie-van-werk-en-energiek-naar-werk/” target=”_self”]