Verbetertrajecten
Onlangs werd ik gebeld door een HR-adviseur in verband met een medewerker. Op mijn website las ze dat ik ook ‘coaching bij verbetertrajecten‘ aanbied.
De situatie: ze was benaderd door een manager. ‘Nu was toch écht de maat vol!’ Zijn medewerker, we noemen hem Ben, werkt niet hard genoeg, communiceert niet hem of met collega’s en reageert bovendien cynisch in vergaderingen. Kortom Ben functioneert niet! Er móét iets gebeuren! Ontslag, overplaatsing, het maakt niet uit. De manager wil een goed meewerkende werknemer en in zijn ogen is Ben dat niet. ‘Kun jij ons helpen, Pauline?’
Ontslaan of niet ontslaan, dat is de vraag.
Deze HR-adviseur weet dat ontslag of overplaatsing niet zomaar te realiseren is. Ontslagrecht in Nederland is streng en beschermend naar werknemers. Heel anders dan bijvoorbeeld in de VS; daar pak je na een ontslag een doos met jouw spullen en je kunt gaan. In Nederland zijn er verschillende ontslaggronden en zonder opbouw van een dossier is een arbeidsovereenkomst ontbinden heel lastig. Bij onvoldoende functioneren dien je eerst een verbeterplan te maken voor de medewerker. Daarbij biedt je ondersteuning aan. Ondersteuning kan bijvoorbeeld in de vorm van een coach die de werknemer helpt bij gedragsverandering. Na 3 maanden evalueer je of je als werkgever verbetering constateert. De verbeterpunten dienen daarom SMART geformuleerd te zijn.
De HR-adviseur heeft al wat voorwerk verricht als ze me belt. Samen met de manager zijn de verbeterpunten opgesteld. Ik bevestig de HR-adviseur dat ik kan coachen bij het verbetertraject. Een week later belt Ben mij voor een afspraak. Daarin besluiten we samen dat het klikt. Ben heeft er vertrouwen in dat ik hem kan helpen in zijn verbeterproces. Gedurende de sessies leert hij hoe hij zijn gedrag kan veranderen. Ben werkt gestaag aan de verbetering in zijn functioneren. Zijn werkgever houdt hij tussentijds op de hoogte van zijn verbeteringen. In mijn rol als coach steun ik Ben gedurende dit proces op emotioneel gebied, want het was best zwaar voor hem.
Doodlopend spoor of doorgaande loopbaan?
In het geval van Ben is het voor hem en zijn werkgever goed afgelopen. Hij heeft zijn functioneren verbeterd. Hij mag blijven. En mooier nog; hij vindt zijn werk nu veel leuker. Zijn loopbaan is dus allesbehalve doodlopend, hij heeft gewerkt aan zichzelf en weer werkplezier gevonden. Ben gaat weer fluitend naar zijn werk en ziet de weg weer rooskleurig voor zich.
Soms eindigt het traject anders, dan loopt de loopbaan als het ware ‘dood’. Dan gaan werkgever en werknemer uit elkaar. Meestal help ik partijen om dit voor beiden zo soepel mogelijk te laten verlopen. Immers, van ruzie wordt niemand beter. Mijn ervaring is dat het uiteindelijk vaak een opluchting is voor de medewerker. Kennelijk ‘schuurde’ de arbeidsrelatie al langer. De weg naar een nieuwe loopbaan biedt in zo’n geval weer een nieuw spoor.
Ben jij de werkgever van een Ben, of ben je zelf een Ben? Zie je wel wat in een verbetertraject? Hier lees je meer over deze trajecten. Maar ik geef ook graag informatie over hoe zo’n traject globaal verloopt in een persoonlijk gesprek. Ik luister met aandacht naar jouw situatie of die van een van jouw werknemers. Neem contact met me op voor een gratis vrijblijvend gesprek.