‘Waarom is dat zo?’ vraagt Anneloes. Ik begeleid haar bij haar zoektocht naar een passende functie. Vandaag is ons laatste gesprek en ze weet ongeveer in welke richting ze zoekt. Via internet vond ze een functie die haar wel wat leek en samen met haar cv stuurde ze een motivatiebrief naar de organisatie. Een ontvangstbevestiging had ze direct daarna ontvangen, met de procedure en enkele belangrijke data erin uitgelegd. Daarna had ze niets meer vernomen en de sluiting van de sollicitatie was nu 7 dagen geleden. ‘Moet ik nu gaan bellen?’ ‘Heb je van tevoren gebeld met de werkgever?’, vraag ik. ‘Nee’, zei Anneloes, ‘waarom zou ik? Alles was me redelijk duidelijk in de vacaturetekst.’ ‘Door te bellen kun je je alvast presenteren aan de organisatie’, antwoord ik haar. ‘En je merkt meteen hoe ze jou benaderen. Zijn ze misschien al geïnteresseerd in jou, of hebben ze weinig tijd voor je. Dat zegt al heel veel. Was echt alles duidelijk voor je in de vacaturetekst?’ Ze glimlacht. ‘Nee, maar dat komt toch aan de orde als ik een gesprek heb?’
Perfect moment om jezelf te introduceren.
Niet gebeld is niet gesolliciteerd. Met andere woorden, als je niet van je laat horen in de sollicitatieprocedure, dan val je niet op. In de tijd dat ik een HR-functie had, belde een kandidaat soms over een vacature en stelde meteen goede vragen. Zo iemand onthoud je. De naam bleef me bij en ik zocht altijd naar de reactie van die kandidaat in de stapels sollicitaties. Toen waren er nog stapels, nu is dat veel minder. En toch is het belangrijk om alvast contact te maken. Een mooier moment om jezelf te introduceren heb je niet snel. ‘Maar welke vragen stel ik dan?’, vraagt Anneloes, ‘het meeste is me wel duidelijk bij het lezen van de vacaturetekst.’ Daar had ik natuurlijk wel wat ideeën voor. ‘Je kunt bijvoorbeeld vragen naar de samenwerking tussen de collega’s. Tegenwoordig met het hybride werken is dat wel een dingetje. En dat staat waarschijnlijk niet in de vacaturetekst’. Nee, zegt Anneloes, inderdaad.
Voorbeelden van goede vragen
Ik had nog wel wat voorbeelden van vragen die je kunt stellen als je solliciteert bij een organisatie. Vragen zoals: Hoe nemen jullie besluiten? Doen jullie dat snel, of misschien wel weloverwogen en wat trager. Hoe overleggen jullie onderling met elkaar? Hoe is de sfeer in de organisatie, en wat is de organisatiecultuur? Wat verwachten jullie van de nieuwe medewerker? Zijn er nog speciale opdrachten? En wat zijn de toekomstige ontwikkelingen van de organisatie? Wat is de strategie? En stel dat ze van alles willen veranderen; investeert de organisatie ook in de ontwikkeling van de werknemers? ‘Goh, daar heb ik niet aan gedacht’, zei Anneloes. ‘En als ik dat weet kan ik daarop inhaken in mijn motivatiebrief. Volgende keer ga ik zeker bellen!’ Heb jij ook nog vragen die goed kunnen dienen als suggestie voor Anneloes. Plaats ze in een commentaar onder deze blog. Help je niet alleen Anneloes, maar ook andere lezers van deze blog. Vind je het lastig om goede vragen te bedenken als je solliciteert? Neem dan contact met mij op. Een vrijblijvend kennismakingsgesprek plan je hier en ik help je met plezier verder bij het vormgeven van je loopbaan.
20 jaar Pauline Houwing Loopbaanadvisering en coaching. Gratis e-book.
In dit e-book ga ik je o.a. laten zien:
- Waarom het belangrijk is te investeren in je loopbaan.
- Welke kleine stappen je kunt zetten.
- Hoe je ontdekt wat je wilt in je werk.
- Waarom LinkedIn belangrijk is, ook als je niet op zoek bent naar een andere baan.
- Wat je kunt doen tegen onzekerheid.