LinkedIn is hét social medium platform voor werk, werkenden en werkzoekenden. Je vindt er informatie met betrekking tot werk, je kunt er netwerken en het is een goed platform waar je contacten legt voor nieuw werk of voor nieuw personeel.
Moet iedereen dan op LinkedIn?
Een burn-out ligt bij menig werknemer op de loer door personele schaarste. Moet een werkgever in deze situatie dan al zijn werknemers ‘dwingen’ om meer tijd te besteden aan sociale media? Dat is nogal wat.
Ik zeg dit niet zomaar. Onlangs sprak ik Petra, ze werkt in de ouderenzorg. Ze vertelde dat er iemand was die geen vrij kon nemen omdat er te weinig personeel is. ‘Hoe komt dat?’, vroeg ik haar. Ze wees al snel naar de afdeling HR. ‘Ze’ – en daarmee bedoelt ze de mensen werkzaam op de HR-afdeling – zorgen niet voor voldoende reacties op vacatures en voor gekwalificeerde kandidaten. ‘Ben je zelf actief op LinkedIn?’, nieuwsgierig keek ik haar aan. Haar antwoord luidde: ‘Daar heb ik geen tijd voor en bovendien ben ik niet op zoek naar een nieuwe baan.’ Vragend kijkt ze me aan. ‘Daar is LinkedIn toch voor?’
LinkedIn, hoe werkt dat?
Tijd voor wat uitleg over LinkedIn, ik vertelde haar het volgende verhaal. Doe er vooral je voordeel mee.
Stel, er is een werknemer die graag in de ouderenzorg wil werken. Een werknemer met een goede opleiding. Wat denk je dat deze werknemer – naast zoeken naar vacatures – gaat doen?
Op dit moment zijn er veel vacatures. Er is dus veel keus. Eén van de eisen van deze zoekende werknemer is; gezellige collega’s. Op zoek gaan op LinkedIn levert hem of haar veel informatie op over die collega’s, de organisatie en de cultuur van de organisatie. Wat gebeurt er – denk jij – als bij de ene organisatie er nauwelijks collega’s op LinkedIn zijn? Deze personeelsleden hebben hun profiel nauwelijks gevuld, behalve de huidige functie. Ze hebben zelfs geen profielfoto in hun profiel geplaatst. Wat vindt deze zoekende werknemer hier over de organisatie en zijn medewerkers? Of over de cultuur van het bedrijf?
Bij een tweede organisatie hebben de collega’s een uitgebreid profiel, inclusief foto. Ze delen informatie over de organisatie, over het vak dat ze uitoefenen én de opleidingen die ze volgen. Voor een zoekende werknemer ziet dit er aantrekkelijk en goed georganiseerd uit. Wat zou deze werkzoekende dan beslissen?
Werven via personeel
Steeds meer organisaties zetten ‘referral recruitment’ in. Een wervingsmethode die gebruik maakt van het netwerk van de medewerkers. LinkedIn is hier een uitstekend medium voor. Voor werkgevers opent dit kanalen naar nieuwe en interessante kandidaten die ze anders niet zouden bereiken. Kandidaten dus zoals jij!
Een voorwaarde is natuurlijk dat werknemers trots zijn op de organisatie. Dat is een situatie die je vooral bereikt door goed werkgeverschap. Dat betekent een werkgever die trots is op zijn personeel en daarnaast ook netjes met nieuwe kandidaten omgaat en hen een warm welkom heet in het geval van interesse in de organisatie. Een werkgever die altijd contact opneemt met de kandidaat, via mail, een telefoontje of via whatsapp. Of iemand die de deur openzet voor een kennismaking met een kop koffie☕️.
Welke acties kan een werkgever ondernemen?
Een werkgever die werft via LinkedIn – een verstandig besluit in deze tijd – geeft prioriteit aan het maken van een LinkedInprofiel voor zijn of haar medewerkers. Via een training bijvoorbeeld legt hij de medewerkers het belang van een LinkedIn profiel uit. En ook het belang van het regelmatig actief zijn op LinkedIn.
Op deze wijze kan de werkgever referral recruitment toepassen. En zo de personeelsplanning op orde houden.
De werkgever toont goed werkgeverschap door een goed HR-beleid en een goede uitvoering van de werving- en selectieprocedures.
En de werknemer?
De werknemer leert hoe LinkedIn werkt en maakt een profiel aan. Hij is trots op de organisatie waar hij werkt en op zijn beroep. Dat straalt hij uit door regelmatig berichten op LinkedIn te delen en actief mee te doen aan informatie, kennis en netwerkcontacten delen.
Ben je werkgever of werknemer en nieuwsgierig naar het ‘hoe en wat’ van LinkedIn? Neem dan contact met mij op voor een ☕️ en een goed gesprek. Ik neem je met plezier mee in mijn gedachtengoed hierover. Of link met me op LinkedIn.
20 jaar Pauline Houwing Loopbaanadvisering en coaching. Gratis e-book.
In dit e-book ga ik je o.a. laten zien:
- Waarom het belangrijk is te investeren in je loopbaan.
- Welke kleine stappen je kunt zetten.
- Hoe je ontdekt wat je wilt in je werk.
- Waarom LinkedIn belangrijk is, ook als je niet op zoek bent naar een andere baan.
- Wat je kunt doen tegen onzekerheid.
[btn text=”Gratis e-book Energie van werk en energiek naar werk” tcolor=#FFF thovercolor=#FFF link=”https://paulinehouwing.nl/energie-van-werk-en-energiek-naar-werk/” target=”_self”]
[activecampaign form=3 css=1]