Ga naar de inhoud
  • Loopbaanadvies
  • Coaching
  • Outplacement
  • Over Pauline
  • Blog
  • Vlog
  • Contact
  • Loopbaanadvies
  • Coaching
  • Outplacement
  • Over Pauline
  • Blog
  • Vlog
  • Contact

De do’s en de don’ts bij verbetertrajecten.

4 december 2023

Met succes rondde ik onlangs twee verbetertrajecten met medewerkers af. Dat wil zeggen dat ze aantoonbaar beter functioneren, zodanig dat de werkgever tevreden is. Het wederzijds vertrouwen is terug en beide zien weer voldoende perspectief voor de toekomst. Welke werkgever wil dat nu niet in deze krappe arbeidsmarkt?

 

Behalve het succes hadden deze twee trajecten nog een overeenkomst; ze kenden een chaotische en rommelige start. Toen de chaos en de rommel er al was, begon mijn inzet als coach. Dat vond ik jammer. In diezelfde periode was er óók een kennismakingsgesprek met iemand die elders in een verbetertraject zat. De arbeidsverhouding was zo verslechterd, dat mijn inzet niet meer mocht baten. Het vertrouwen terugbrengen was jammergenoeg niet meer mogelijk.

Wat is dat nu eigenlijk, een verbetertraject?

 

Een verbetertraject is een traject met een juridische waarde. De werkgever is van mening dat er sprake is van disfunctioneren van een medewerker en geeft deze de gelegenheid om dit te herstellen, ofwel te verbeteren. Een verbetertraject is niet zonder consequenties, als dit verbeteren niet lukt. Consequenties kunnen zijn: het einde van de arbeidsrelatie, een andere functie aangeboden krijgen of een andere functie-inhoud introduceren. In de eerste zit precies de angel; de medewerker wil niet weg en gaat in verzet. Meestal zet dit de arbeidsrelatie behoorlijk op scherp.

 

Hoe het in zijn werk gaat:

 

  1. Medewerker functioneert niet naar tevredenheid.
  2. Werkgever benoemt het disfunctioneren in een gesprek.
  3. Werkgever geeft medewerker de kans om te verbeteren vóór een bepaalde datum.
  4. Bij geen verbetering wordt het disfunctioneren opnieuw benoemd.
  5. Het verbetertraject wordt gestart.

 

Welke rollen zijn er en wie heeft welke rol?

 

Er zijn een aantal partijen en voor een goede uitkomst – wat de uitkomst ook zal zijn – is het van belang dat ieder zijn rol pakt. Leidinggevende én medewerker hebben beide een verantwoordelijkheid. De leidinggevende moet faciliteren en ondersteunen (eventueel met behulp van een coach) en de medewerker moet alles in het werk stellen om goed functioneren te bewerkstelligen. Dat is belangrijk. De leidinggevende heeft ook een beoordelende rol over het functioneren van medewerker. HR faciliteert de leidinggevende en het proces, de evaluaties en een schriftelijke verslaglegging. Ook zorgt HR voor voldoende juridische kennis. Zijn de verbeterpunten helder, onderbouwd en SMART? De coach ondersteunt de werknemer bij het verbeteren van de verbeterpunten, ook dat is heel belangrijk.

 

Wat zijn de do’s en don’ts?

 

…..

Dit artikel is tijdelijk verwijderd. Wil je toch meer weten over de do’s en don’ts van verbetertrajecten?

Laat het me weten via een mail info@paulinehouwing.nl en ik neem direct contact met je op.

….

 

 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit bericht in de media

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Waarover wil je inspiratie ontvangen?
HR en Werkgever
Loopbaan en Coaching
Beide

Copyright © 2025

  • Gedragscode
  • Privacyreglement
  • Algemene Voorwaarden
  • Gedragscode
  • Privacyreglement
  • Algemene Voorwaarden

Ik wil regelmatig inspiratie ontvangen!

Privacy akkoord(Vereist)

Ik wil regelmatig inspiratie ontvangen!

Privacy akkoord(Vereist)

Ik wil regelmatig inspiratie ontvangen!

Privacy akkoord