Zo voorkom je 7 valkuilen bij het geven van (online) feedback.

geplaatst in: Uit de praktijk | 0

Voorkom de 7 valkuilen bij het geven van feedback. In mijn vorige blog legde ik uit hoe het werkt om feedback aan iemand te geven volgens het ik-ik-jij-wij model. Monique worstelde met het feit dat ze haar medewerkers – die nu weer zoveel als mogelijk thuis werken – toch feedback wilde geven. Hoe geef je eigenlijk feedback aan iemand die je alleen via een beeldscherm ziet?

Het antwoord is simpel: op dezelfde manier als face-to-face feedback geven. Tóch zijn er een aantal valkuilen die je kunt voorkomen tijdens het geven van online feedback. Ik leg ze hier aan je uit.

Voorkom de 7 valkuilen en geef op een fijne manier feedback

  1. Zorg voor vertrouwen

Zonder vertrouwen tussen de zender en de ontvanger heeft de feedback niet het beoogde effect. Of het nu gaat tussen een leidinggevende en een medewerker of tussen collega’s onderling. Werken aan het elkaar leren kennen en vertrouwen opbouwen is een belangrijke voorwaarde voor het geven van feedback. Zonder vertrouwen is online feedback geven uit den boze. Spreek dan (veilig met afstand) face-to-face af om eerst te werken aan het onderling vertrouwen.

  1. Formuleer feedback zorgvuldig, als ‘een cadeautje’.

Alleen maar zeggen wat je niet goed vindt zonder het ik-ik-jij-wij model te hanteren leidt nooit tot goede afspraken. Ik vertel mijn coachees: ‘Feedback geven is als een cadeautje: pak het mooi in. Als je het niet mooi inpakt krijg je geen bedankje en bij feedback dus niet de beoogde verbetering.’

  1. Geef ook positieve feedback.

Als de ontvanger alleen maar hoort wat jij niet goed vindt en niet wat er wel goed gaat, is er geen motivatie om te verbeteren. Wissel complimenten af met corrigerende feedback. Dit geldt natuurlijk voor zowel off- als online.

  1. Ga moeilijke gesprekken niet uit de weg.

Dit spreekt natuurlijk voor zich. Toch is het super-moeilijk om zo’n gesprek aan te gaan. Ik adviseer mensen als het écht moeilijk is om dit niet online te doen. Spreek liever af op kantoor of bespreek het tijdens een wandeling buiten.

  1. Vertel wat het emotioneel met je doet

Hier ligt de kracht van de boodschap. Maar het benoemen van wat je voelt vergt wel wat voorbereiding, want wat voel je precies? Om het makkelijker te maken geef ik het ezelsbruggetje van de 5 B’s. Bang, Boos, Blij, Bedroefd en Beschaamd. En als je één B hebt gevonden vraag je dan of er nog een B van toepassing is. Stel je kwetsbaar op, dat creëert verbondenheid.

  1. Wacht niet te lang met het geven van feedback

Feedback moet actueel zijn. Wacht er dus niet mee. Zelf wilde ik ooit iets bespreken, maar een goed moment deed zich niet voor. Toen ik eindelijk – na drie maanden -over de drempel stapte zei degene waar het om ging: ‘Daar kan ik me níets meer van herinneren.’ Niet het gewenste resultaat bereikt dus, ik had te lang gewacht.

  1. Zeg geen ‘Nooit’ en ‘Altijd’

Zeg je tegen iemand dat hij nooit naar je luistert, je nooit serieus neemt en dat hij altijd vernederende opmerkingen maakt, dan ben je diegene helemaal kwijt. De hakken gaan in het zand, de oren gaan dicht en de kans op verbetering daalt tot het minimum. Geef liever voorbeelden: concreet, op een bepaald tijdstip, met wie. Schets een beeld zodat jullie beiden exact weten waar het over gaat.

Tot slot

Er zijn natuurlijk nog legio voorbeelden van valkuilen. Denk aan de ander geen ruimte geven om te reageren. Of je feedback met een ander bespreken. Roddelen noem ik dat en dat is weer de dood in de pot voor een goede werksfeer. Ontvang je als collega eens feedback die voor een ander bedoeld is help diegenen met het aanspreken van de juiste persoon. En vraag later hoe het is gegaan.

Niets missen van de tips die ik regelmatig geef?

Vond je dit interessant om te lezen? Heeft het je geïnspireerd? Meld je dan aan voor mijn inspiratiebrief op mijn website. Dan hoef je niets te missen van de tips die ik regelmatig geef.

Heb je nog vragen als het gaat om valkuilen bij het geven van (online) feedback?

Mocht je het moeilijk vinden om feedback te geven of te ontvangen, neem dan contact met me op. Leidinggevenden beveel ik het gratis e-book aan. Bij leiderschap is het geven van feedback immers essentieel.