Feedback geven bij online en offline werken.

geplaatst in: Uit de praktijk | 0

Onlangs had ik weer een coachingsgesprek met Monique. Je weet wel, Monique die het fijn vindt om af en toe te sparren met mij over haar ontwikkelingen als leidinggevende.

Allereerst complimenteerde Monique me met mijn e-book. In dit e-book geef ik tips hoe je je minder eenzaam kunt voelen bij leiderschap. Ze kan het iedereen aanraden om dit (gratis) te downloaden. Dat was natuurlijk een mooi compliment.

Maar deze keer worstelde ze met iets heel anders dan dat we ooit daarvoor behandeld hadden;

Hoe geef je feedback als je medewerkers thuiswerken?

Op een goede manier feedback geven is sowieso al lastig. Nu we meer online werken maakt dat er niet makkelijker op. In de toekomst zal het online-werken blijven en wellicht alleen nog maar toenemen. Marktonderzoekbureau StakeholdersLab heeft dit onlangs onderzocht. Ze stellen dat in de toekomst 2 van de 5 werknemers na de corona-crisis evenveel of zelfs nog meer wil thuiswerken (FD, 7 juli 2020). Eén op de 3 werkgevers wil dat ook faciliteren. Zaak om eens goed te kijken hoe je feedback kunt geven en welke valkuilen er zijn. Offline én online.

Monique geeft leiding aan een team. Haar directeur is enorm ambitieus. Dat spreekt haar aan, maar ze voelt zich ook onzeker bij hem. Haar collega’s zijn wel aardig, maar ze mist de onderlinge steun die ze nodig heeft. Monique wordt door mij gecoacht in haar rol als leidinggevende. Ze volgde bij mij het POWER-programma en dat maakte haar als leidinggevende krachtiger en effectiever. Ook voelde ze zich minder eenzaam en kreeg ze veel meer zelfvertrouwen. Af en toe vraagt Monique incidenteel ondersteuning en plannen we een coachingsgesprek. Zo blijft ze zichzelf ontwikkelen.

Ik-ik-jij-wij

Om handvatten te geven bij het geven van feedback hanteer ik het “ik-ik-jij-wij” model, gebaseerd op Geweldloze Communicatie van Marshall B. Rosenberg. Dit boek uit 2003 wordt door veel trainers, coaches en communicatie-experts omarmd.

Het model ik-ik-jij-wij gaat als volgt:

  1. Ik zie ik vind, ik merk.
    • Benoem bij waar je feedback over wil geven altijd een concreet voorbeeld -SMART. Zeg nooit ‘nooit’ of ‘altijd’. Hiermee verlies je de ontvanger van de feedback en komt je boodschap niet aan.
  2. Ik voel, voor mij is dat.
    • Hierbij benoem je wat dat voorbeeld met je doet, een emotie. Bijvoorbeeld, ik maak me zorgen, het maakt me blij, of het irriteert me. Hierin zit, zeg ik altijd, de kracht van de boodschap.
  3. Hoe is dat voor jou, wat vind jij?
    • Nu geef je de ruimte aan de ander om te reageren. Gebruik LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen) om helder te hebben wat jouw feedback met ander doet.
  4. Wat spreken we af, hoe lossen we dat op.
    • Vergeet niet af te sluiten met een concrete afspraak en benoem liefst ook een evaluatiemoment.

Deze vier stappen geven kort samengevat het model weer dat je kunt toepassen bij het geven van feedback. Deze vier stappen volgen maakt het voor de ander makkelijker om feedback te ontvangen en er iets mee te doen. Monique was blij met de opfrissing van de regels voor het goed geven van feedback. Hier kon ze direct mee aan de slag.

Merk jij ook wat gedoe bij het geven van feedback en wil je hier net als Monique graag mee aan de slag. Neem contact met me op als je er meer over wilt weten. Omdat er bij het geven van feedback best wel wat valkuilen zijn gaat mijn volgende blog over Hoe voorkom ik de 7 valkuilen bij het geven (online) feedback.