Help, ik ben (g)een manager!

geplaatst in: Uit de praktijk | 0

Heb je last van die medewerker die altijd op de rem trapt, net als jij van plan bent om haast te maken met de plannen voor de afdeling? Heb je vervolgens daarnaast ook een leidinggevende die in je nek hijgt? En in zijn gesprek met jou al “meermalen” om de resultaten van jou en je afdeling heeft gevraagd?  Heb je het gevoel dat al jouw collega-leidinggevenden achter je rug over jouw worsteling en functioneren praten? Wil jij dan niet liever het bijltje erbij neerleggen? Vervolgens vraag je je ook nog eens af of je niet beter een andere functie met minder stress moet gaan zoeken. En je droomt van een heerlijke functie zonder medewerkers, zonder al die mails, zonder de prestatiedruk….

Troost je, je bent niet de enige…..

Maar wat als ik zeg dat je je veel minder eenzaam hoeft te voelen dan dat je nu misschien doet. Of dat die medewerker met weerstand misschien alleen maar vraagt om aandacht. Wat fijn zou het zijn om deze problemen eens te bespreken met een onafhankelijk iemand die ook nog eens verstand van zaken heeft.

Monique

In mijn praktijk zie ik regelmatig leidinggevenden die in deze zogenaamde “sandwich” positie hun hoofd boven water proberen te houden. En ze realiseren zich misschien meer dan ik dat het water hen aan de lippen staat en het niet lang duurt voordat ze omvallen. Deze managers, leidinggevenden, teamleiders, directeuren zijn enorm geholpen als ik ze spiegel, feedback geef en soms ook tips en trucs die ze kunnen gebruiken bij hun leiderschap. 

Ik zal je een voorbeeld geven.

Laatst sprak ik Monique. Zij is manager in een middelgrote organisatie in de dienstverlening. Zij valt direct onder de CEO en is verantwoordelijk voor Marketing en PR. Leuke functie zou je denken, dicht bij de strategische besluitvorming en met veel verantwoordelijkheid. Uitdagend ook, want er moeten heel wat vernieuwingen doorgevoerd worden. Dat vond Monique ook toen ze begon. Al snel kwam ze erachter dat de medewerkers aan wie zij leidinggeeft helemaal niet zaten te wachten op vernieuwingen, en al helemaal niet op de zoveelste leidinggevende in drie jaar! Gelukkig leek ze het goed te kunnen vinden met “Erik” de CEO. Erik is vooruitstrevend en wil de organisatie naar de “next level” brengen. Daar kon Monique zich helemaal in vinden en ze lag op één lijn met Erik. Van haar MT-collega’s kreeg ze niet echt hoogte, maar dat zal allemaal nog komen. Gelukkig was Monique zo slim geweest om toen ze startte met deze functie in haar budget ruimte te reserveren voor een eigen coach. Zo kwamen we met elkaar in aanraking.

Harmonie of conflict? That’s the question.

Ik spreek Monique regelmatig om haar te ondersteunen, te spiegelen en zodoende zaken op een rijtje te krijgen. Monique heeft een medewerker die bij zijn laatste beoordeling een “goed” heeft gekregen. Echter de conclusie “goed” was een optelsom van criteria waarbij hij van de vorige manager meer punten had gekregen dan van Monique. Dáár wilde hij het over hebben. En niet één keer, maar elke keer. Hij kon zich er niet bij neerleggen. 

Monique is een no-nonsense persoon en haar uitdaging ligt, vindt zij, in een meer persoonlijke benadering van haar medewerkers. Daarom vond ze het verstandig om te blijven luisteren naar de ontevreden medewerker. Dat was ze ook nu weer van plan. 

Monique is ook iemand die gaat voor harmonie. Conflicten wil ze graag bespreken om ten minste te komen tot consensus en tevreden werknemers. Dat was ze nu ook van plan. 

Kwaliteit en uitdaging

We maken met behulp van de kernkwadranten van Ofman een overzicht van haar kwaliteit, haar valkuil en uitdaging. Monique kwam erachter dat het “aangaan van het conflict” wel degelijk haar uitdaging is. Ik vroeg haar hoe ze een en ander ging aanpakken en wat kan haar daarbij helpen. Zo kwam Monique erachter dat ze de ontevreden werknemer nooit tevreden zou krijgen zolang zij niet duidelijk was en zei waar het op stond. We oefenden het gesprek in een rollenspel. Ze was meer dan tevreden over deze uitkomst.

Later vertelde ze me dat de werknemer zelfs opgelucht was dat Monique hem helder en duidelijk vertelde waar het op stond. Hij vroeg dus eigenlijk om structuur en grenzen. Deze heeft hij na vele gesprekken eindelijk gekregen.

De volgende bijeenkomst wil Monique inzoomen op haar werkrelatie met Erik, de CEO, en haar collega-managers. Er lijken wat tegenstrijdige belangen te zijn in de organisatie. Herken je je in Monique? Wil je meer weten over haar en haar ontwikkelingen?

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. Deze verschijnt eenmaal in de 6 weken en daarin vertel ik je regelmatig over Monique en haar beslommeringen. Of neem contact met me op voor een vrijblijvend gesprek, dat kan altijd.