In the beginning

geplaatst in: Uit de praktijk | 0

Toen ik in 2001 startte met mijn bedrijf was er nog nauwelijks sprake van internet. Hoe breng je je diensten dan onder de aandacht?

Ik startte met het verzinnen van een naam. Na 3 kinderen krijgen was dit een heuse bevalling. Avonden las ik artikelen over naamgeving, wat is slim, wat niet. Moest het een prachtig woord worden als Perspectief? Of Talentcare? Één van de artikelen adviseerde dat, wanneer jij de drijvende kracht achter het bedrijf bent, je het bedrijf jouw naam geeft.  Ah, ei gelegd! Pauline Houwing was voor de tweede keer geboren.

Hoe breng je jouw diensten onder de aandacht?

Vervolgens kwam de volgende klus: hoe breng ik mijn diensten onder de aandacht? Folders waren hét middel in die tijd. Wat moet erin staan en in wat voor een oplage? Pfff. Alle vrienden en kennissen die maar enigszins met tekstschrijven of marketing te maken hadden heb ik teksten laten lezen en becommentariëren. Alle hulptroepen van destijds nogmaals bedankt hiervoor. De uitdaging was om niet in clichés te verzanden, origineel te zijn en toch wat over je aanpak te vertellen. Uiteindelijk moest de aankomende klant en zijn sponsor (de werkgever) er door getriggerd worden. Wat een klus! Daarnaast was er nog het probleem dat wanneer er iets in de tekst zou veranderen, de stapel met folders in de bak met oud papier verdween en ik weer naar de drukker kon. Één ding was mij duidelijk: hier werden veel mensen rijker van. De ontwerper, de fotograaf (er moesten natuurlijk wel leuke foto’s op), de drukker. Dat ging hem niet worden.

Website

In 2004 kreeg ik van Sinterklaas de domeinnaam www.paulinehouwing.nl. Voor € 1,- per maand, exclusief btw. Ik kreeg van de Goedheiligman namelijk ook de rekening. En nu de volgende stap. Weer maakte ik alle tekstschrijvers gek met mijn vragen over teksten. Een nieuw probleem was nu de techniek: wie gaat de website bouwen? En wat kost dat allemaal niet? Inmiddels waren mijn kinderen zo oud dat ze op school al bezig waren met eenvoudige websites bouwen. Konden zij me niet helpen? Misschien kregen ze er op school wel punten voor? Gelukkig hielden ze de boot af en vonden ze dit toch echt een probleem van hun moeder. Achteraf schaam ik me er wel voor dat ik ze dit heb gevraagd. Het bouwen van een website vraagt echt wel wat meer dan een eenvoudige startpagina met wat aanhangsels. Dat risico wilden zij niet op hun nog smalle schouders dragen.

In 2018 besloot ik, nog steeds zonder website maar acquisitie via netwerken, een doorstart te maken. Nú was de tijd rijp voor een heuse website. Klein aandachtspunt was echter dat ik het zelf ook wilde kunnen zodat ik wijzigingen kon aanbrengen zonder dit steeds bij de websitebouwer na te moeten vragen. Wie, o wie, gaat mij helpen bij het maken van die site? De gedachte dat er ergens een student moest rondlopen die behoorlijk technisch was en dit heel leuk vond, bracht mij op het idee om bij StartupNijmegen langs te gaan. Dáár zouden ze zitten, die studenten. Er zaten niet alleen studenten, er zaten met name ondernemers. Van een muur met visitekaartjes plukte ik het kaartje van Anette van Haren van www.samenwebsitemaken.nl.  Dát leek me wel wat. Het klikte. Ze begreep wat ik wilde en ze zou ook nog de teksten screenen en marketingtips geven!

What you see is what you get

Samen zijn we aan de slag gegaan. Anette met veel geduld, want af en toe duizelde de techniek m, maar dat was goed. Samen hielden we vol. En nu, september 2018, heb ik na 17 jaar ondernemen eindelijk de felbegeerde website. Vol met clichés en alles wat iedereen al gezegd heeft. Maar alles wat er staat ben ik: what you see is what you get.

Ach, uiteindelijk gaat het erom dat de klant tevreden en met een rugzak vol wijsheid (ja, cliché)en energie kan werken tot aan zijn of haar pensioen. Ik ben tevreden en trots. En nu verder…